Kläder och sånt.

Jag köper inte så värst mycket kläder, accessoarer och dylikt. De senaste åren har de mesta ”nya” kläderna vart begagnat från klädbytardagar och sånt jag fått ärva av svärmor 😉 Ett väldigt ekonomiskt och miljövänligt sätt att byta ut sin garderob då och då. Men ibland är det nödvändigt att köpa nytt och ibland är det viktigt för mig då jag tycker att det är roligt och vill unna mig 🙂

Men hur som helst är det nyttigt för alla att läsa på om textilindustrin. Ur ett hållbarhetsperspektiv påverkar textil- och klädindustrin allvarligt på miljön men har också flera sociala och etiska brister. Orkar man inte läsa (som brukar vara fallet för mig) se gärna denna korta filmen från Naturskyddsföreningen

Tips på hur man kan tänka kring låg miljöpåverkan gällande kläder och textil:

  • Köp på secondhand eller byt kläder med vänner eller på klädbytardagar. I Piteå anordnar vi i den lokala Naturskyddsföreningskretsen en klädbytardag minst en gång per år – så här såg instruktionerna ut 2014. Den brukar vara sjukt välbesökt, mer välbesökt än vad vi kan hantera faktiskt. Vi lurar för tillfället hur vi kan göra för att ta emot så mycket folk som deltar.
    .
  • Bruka termen ”slow fashion” – se till att satsa på kläder som är tåliga och håller länge, inte är allt för ”trendiga” utan känns snygga i flera flera år. Vårda dina kläder och var rädd om dem så de håller länge – putsa skorna, vädra kläderna och tillämpa husmorstips. Laga dina kläder och accessoarer om de går sönder. Jag var till exempel hos en skomakare med flera skor för första gången i mitt liv i höstas. Ekonomiskt och hållbart! 🙂 – Kolla in denna filmen från Slowfashionuppropet.se.
    .
  •  Försök att undvika klädkedjor med sjukt billiga kläder så som HM, Gina tricot, Ellos, Cubus med mera. Detta är inte helt lätt alltid för ibland behöver man ju verkligen något och så har man ingen lust att lägga så väldans mycket pengar. Jag syndar definitivt ibland, men jag försöker i första hand att hitta andra alternativ 🙂
    .
  • Köp ekologiskt och etiskt märkta kläder. Detta är ju helt klart ett fantastiskt alternativ. De senaste åren har det dykt upp massor av jättebra internetbutiker med hållbart mode. Men dessa kläder är ju helt klart dyrare än kläderna på HM. Ett problem jag har är ju också att jag inte kan prova kläderna eller känna på dem innan jag köper dem. Men min strategi kring att köpa kläder på detta viset är att köpa ”säkra” kläder. Alltså kläder som är basplagg och som jag har en stark känsla av att de kommer passa samt finnas i min garderob och användas av mig under flera år. Då blir de ju inte så dyra över tid. En annan bra idé är ju att passa på att köpa när det är rea 🙂

Förslag på hemsidor med hållbart mode:

I veckan så köpte jag kläder från just Ecosphere, jag passade på medan de hade rea. Jag var lite förbehållsam då jag inte känner mig helt bekväm med att köpa kläder över internet. Men jag slängde iväg ett mejl och frågade om det möjligtvis var bytesrätt på reavarorna. Jag fick ett svar i princip direkt att det var både bytesrätt och öppet köp. Ville jag dessutom byta något plagg betalade de alla fraktkostnader. MEN så bra tänkte jag. Och jag måste erkänna att det var gode bekvämt att ligga i badkaret med min vattentäta telefon och beställa fina kläder direkt hem till brevlådan ;D

Igår när jag gick på stan råkade jag gå förbi smyckesbutiken i Småstaden. Jag gjorde ett riktigt filmmove där mina ben fortsatte att gå men överkroppen stannade kvar då ögonen fastnat på något i skyltfönstret. Såg säkert skitdum ut! 😉 Men vad jag såg var dessa smycken:


DSC_0500

Typ dog av längtan efter dem för jag tycker de är SÅ snygga. Men de är lite över min prisklass så det var bara att sucka och spatsera vidare. Jag hamnade på Indiska, är sjukt svag för Indiska (trots att de är tveksamma ur hållbarhetssynpunkt). Och där var det minsann rea. Hipps vipps fanns det smycken mer i min prisklass 😉 Så jag syndade. Köper så sällan assessorer att jag tänkte att det får gå.

DSC_0510
Örhängen och halsband 🙂
DSC_0511
Ett halsband till. Är inne i en period där jag dras till allt som är turkost 🙂
DSC_0535
Ett halsband till, återigen turkost!
DSC_0536
Ett armband som jag gillar jättemycket!
DSC_0538
Köte även en blus på rean 🙂
DSC_0546
FIck den här kjolen på Berlins rea 🙂

När jag kom hem låg kläderna från Ecosphere i brevlådan, rena julafton! Jag blev så himla nöjd med kläderna. T-shirtarna var de bästa t-shirtar jag någonsin haft på mig gällande passform och bekvämlighet. Byxorna var också bra frånsett att de inte passade i midjan. Är fortfarande i valet och kvalet om jag ska lämna tillbaka dem eller behålla dem tills jag gått ner lite i vikt. Har nämligen ökat i vikt jättemycket under det senaste året och jag behöver gå ner lite, ur hälsosynpunkt men framför allt för att jag känner mig så himla obekväm. Slutligen så är kimonon det vackraste klädesplagget som finns i mitt hus – ÄLSKAR den!

DSC_0521
Grå t-shirt och byxorna :)’
DSC_0529
Vit t-shirt
DSC_0548
Försökte ta bilder från alla vinklar men det var inte helt lätt 😛
DSC_0553
Älska.
DSC_0554
Älska.
DSC_0555
Älska.
DSC_0556
Älska.
DSC_0557
Älska.
DSC_0561
Älska.

DSC_0566


2 reaktioner på ”Kläder och sånt.

    1. Tack själv för att du tagit dig tid att läsa mitt inlägg 🙂 Jag har uppdaterat inlägget med din film och även tipsat om dig och din blogg på facebook 🙂 Ha det jättebra och keep up the good work! Kram Julia

Kommentera

